wtorek, 4 marca 2014

57. Ciekawa perspektywa na Paryż, czyli zwiedzanie wieży katedry Notre Dame.

Katedra Notre-Dame w Paryżu to jedna z najsłynniejszych katedr na świecie. Pewnie większość z Was słysząc tą nazwę ma na myśli przeogromną, gotycką świątynię zbudowaną na wyspie na Sekwanie. Jednak dzisiaj chciałabym pokazać tą przepiękną budowlę z zupełnie innej perspektywy. Z perspektywy, która pozwala zrozumieć, jak ciężko musiało się ją budować,  ile ludzkich istnień pochłonęła ta budowa w czasach, gdy budownictwo było bardziej ekstremalne niż obecne sporty ekstremalne. Aby to zrozumieć, udałam się do długiej kolejki obok katedry. W między czasie zdążyłam zjeść pyszną ciabattę o której pisałam w poście organizacyjnym. W  kolejce jak w kolejce-dużo ludzi, trochę ulotek i totalny brak pomysłu na to, co pozwolą nam zobaczyć.  Na szczęście bardzo miło nas zaskoczono. Więc zapraszam w podróż po Notre-Dame od góry! 




Nie każdy drobny szczegół zdobienia katedry jest widoczny z dołu. Dlatego warto wybrać się na górę i skorzystać z okazji podziwiania ich, a przy okazji pięknego Paryża z zupełnie innej perspektywy.


Zupełnie się nie spodziewałam, że będę miała okazję być tam, gdzie wieża katedry się kończy! A tu takie miłe zaskoczenie.


Po wejściu przez kasę, uwagę przykuwają kamienne schody. To jedne z pierwszych stopni, których jest w sumie podobno 387. Należy je pokonać o własnych siłach.


Z połowy wieży roztacza się widok na cały Paryż. W oddali widać wieżę Eiffel'a, La Defense.


Największą atrakcją są maszkarony porozmieszczane w różnych miejscach. O ile z dołu nie widać ich aż tak dokładnie, będąc na wieży mamy mnóstwo okazji aby je podziwiać. Na wszystkich widać upływ czasu i wpływ kwaśnych deszczy, jednak nadal są piękne i szokujące. Ot taki urok brzydoty.



Tylko będąc na wieży da się zauważyć, jak misternie jest ona zbudowana i ozdobiona. Zdziwiło mnie, ile ozdób znajduje się na dachu. Bo raczej nie sądzono w czasach, gdy była budowana, że będzie tam jedna z większych atrakcji Paryża z 'górnej' perspektywy.


Maszkarony, które wyglądają jak ludzie szykujący się do skoku...


Szybki rzut okiem na to, co się dzieje na dole. Ludzi nie zniechęca ponad 30 stopniowy upał, dzielnie trwają w kolejce do wejścia do krypt czy też katedry. Ja nie dotrwałam do krypt.




Jedyną niedogodnością na wieży jest ciasnota. Ledwo się przeciskałam między balustradą a ścianą. Dlatego też tempo zwiedzania i ilość osób jest pilnowana.




Rzygacze to jedne z najsłynniejszych praktycznych ozdób na katedrze. To kamienne postaci, które za główny cel mają odprowadzanie wody z murów. Sama ich idea powstała właśnie we Francji, całkiem prawdopodobne, że przy budowie Notre Dame. Obecnie rozprzestrzeniła się na całą Europę. Wiele rzygaczy można znaleźć w Polsce w miastach takich jak Gdańsk czy Wrocław.








Zwiedzenie wieży kosztuje więcej czasu niż pieniędzy. Czas należy poświęcić głównie na stanie w kolejce, która w sezonie jest dosyć długa. Cenowo wychodzi to mniej więcej tak, że osoby z UE poniżej 25 roku życia mają za darmo (największa zaleta Paryża), dla dorosłych wizyta kosztuje 8.5 euro, zaś ulgowy bilet to 5.5 euro.


Słyszałam, że zdaniem niektórych, najpiękniejszy widok na Paryż jest właśnie z wieży katedry Notre Dame. Ciężko mi to ocenić, gdyż wszystkich widoków nie widziałam. Nie mniej jednak uważam, że widok jest piękny i zdecydowanie warty stania tyle czasu w kolejce. A Wy co myślicie? Jaki jest Waszym zdaniem najpiękniejszy widok na Paryż?

5 komentarzy:

  1. W Paryżu byłam kilka razy, ale z prspektywy góry Notre jeszcze nie widziałam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna okazja, żeby podziwiać wszystkie architektoniczne detale. Dodam do mojej listy rzeczy od zrobienia:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Paryż urzeka i to bardzo! Przepraszam ale niechcacy usunelam Twoj komentarz o klapkach :( zgadzam sie ze dobre klapki bylyby zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dlatego zaczynam poszukiwania :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam na wieży jakieś 6 lat temu i juz trochę zapomniałam jakie piękne sa stamtąd widoki :) z tego , co wiem, to w pierwsza niedziele miesiąca wstęp na wieże dla wszystkich jest darmowy :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...