czwartek, 27 grudnia 2012

14. Archangelos, czyli pierwszy przystanek w wycieczce po wyspie Rodos.

Nabrało mnie dzisiaj na greckie klimaty. Z przyjemnością piszę ten post i oglądam zdjęcia z Rodos, na którym jeszcze niedawno byłam. Chętnie bym się tam wróciła z powodu krystalicznie czystej wody w morzu, świetnego jedzenia a także greckiego braku pośpiechu i stylu życia. Było to moje pierwsze spotkanie z Grecją na ziemi greckiej (wcześniej grecką kulturę miałam okazję podziwiać na Sycylii). O samej wyspie napiszę łączony post w przyszłości, ale wcześniej chciałabym opisać każde miejsce, które zwiedziłam. Postanowiłam zacząć od Archangelos- miasta najbliżej położonego od mojej miejscowości na Rodos, które jednak, moi zdaniem jest najbardziej greckie. 


Nasza wyprawa zaczęła się bardzo wcześnie rano pewnego sierpniowego poranka. Na wakacjach bardzo wcześnie rano to nie wcześniej niż koło 9. Pogoda na Rodos była cudowna. Promienie słońca przygrzewały od początku wycieczki.


Archangelos to miasteczko położone we wschodniej części wyspy. Jest niewielkie i baardzo greckie. Nie ma tutaj hoteli ani żadnych atrakcji dla turystów typowo robionych pod turystów. Mało kto mówi tam po angielsku i język "migowo-intuicyjny" jest najczęściej używany do komunikacji między turystami a miejscowymi.


Na początku dotarliśmy do ruin twierdzy joannitów. Miała ona bronić miasto przed najazdami Ottomanów. Wspięcie się na nią nie było takie proste- wymagało trochę energii. A z góry rozciągał się widok na miasteczko i na kawałek wyspy. Ruiny, mimo, że bardzo stare, były całkiem nieźle zachowane. W środku znaleźliśmy coś, co prawdopodobnie było kapliczką.
 






Gdy podziwialiśmy miasteczko z góry, które było całkowicie białe na tle zielonych roślin, dostrzegliśmy nietypową wieżę. Wyglądała intrygująco i postanowiliśmy się do niej dostać i dowiedzieć co to jest. 



Przeparkowaliśmy auto i ruszyliśmy na poszukiwania wieży. Przez jakiś czas wogóle się nie pojawiała, za to mogliśmy podziwiać grecki klimat miasteczka. Słuchaliśmy krzyków gospodyń, które dochodziły z domów (krzyki, nie gospodynie). Takie normalne, powolne, greckie życie, gdzie kobiety siedzą przy domach, a mężczyźni siedzą w greckich tawernach i jeżdżą wszechobecnymi skuterkami. 






Na szczęście udało się dotrzeć pod wieżę. Okazało się, że to kościół pod wezwaniem Michała Archanioła od którego pochodzi nazwa miasteczka Archangelos. Sam kościół zaczęto budować w 1800 roku, zaś dzwonnica pochodzi z 1845 roku.



Zaraz za dzwonnicą jest jakby inny świat. Rośnie sobie wielka araukaria, dziedziniec wyłożony jest mozaiką z chochlaków (bardzo charakterystyczne na Rodos), wieje lekki wiaterek i panuje błoga cisza i spokój. Nigdzie nie czułam się tak grecko i wakacyjnie jak tam.



W środku kościół wygląda bardzo ładnie. Jest bardzo złoty i podłoga również jest z chochlaków




Po krótkim odpoczynku na placyku przed kościołem postanowiliśmy wypić poranną kawę, na którą nie było czasu wcześniej.




Jeszcze rzut okiem na ruiny joannitów z daleka. I trafiliśmy do typowej greckiej tawerny.


Nie tej na zdjęciu, ale była dosyć podobna. Rosło w niej małe drzewko prawdopodobnie pomarańczowe. Niestety głowy nie dam bo owoce były zupełnie zielone.


Jak już wspominałam, język obowiązujący to migowo-intuicyjny. Tak też było w tawernie, gdzie pracował grecki Grek w średnim wieku. Nie bardzo znał nawet podstawy angielskiego, więc po zamówieniu gorącej kawy większość dostała kawę po grecku czyli mocną malutką kawę i dużą szklankę wody. Jako jedyna zamówiłam sobie frappe i była to jedna z najlepszych kaw jakie piłam w życiu. Wogóle kawy w Grecji frappe nie ma co porównywać do takich pitych w Polsce. Jak kawy w domu nie pijam, to tam mogłabym ciągle.

2 komentarze:

  1. Ha, Grecy mają to do siebie,że nie lubią uczyć się obcych języków i wymagają, aby każdy znał grecki, bo to przecież najważniejszy język na świecie. Grecja jest piękna, ale,że upada to w ogóle się nie dziwię, jak tam trochę po przebywałam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kapitalna fotorelacja! :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...